THE INFLUENCE OF NURSE RESPONSIVENESS ON THE INTENTION TO RETURN FOR TREATMENT THROUGH HOSPITAL IMAGE AND PATIENT SATISFACTION AT THE OUTPATIENT CLINIC OF UPT RSUD NENE MALLOMO KABUPATEN SIDRAP
Abstract
This study aims to assess the extent to which nurse responsiveness affects patients' perceptions of the quality of healthcare services in the outpatient clinic, measure the impact of the hospital's image on patients' positive perceptions of healthcare services, and evaluate how patient satisfaction influences their intention to return for treatment. This research employs a causal design to investigate the causal relationships between research variables by planning experiments or collecting observational data using quantitative methods. The sample size used was 149 respondents, and the data collection technique was a questionnaire. The data analysis used was path analysis. Based on the study conducted at the Outpatient Clinic of UPT RSUD Nene Mallomo, Sidrap Regency, it was found that nurse responsiveness positively influences hospital image and patient satisfaction, which in turn increases patients' intention to revisit. Additionally, hospital image and patient satisfaction act as mediators in the influence of nurse responsiveness on the intention to revisit. These findings underscore the importance of improving service quality to enhance patient perception and satisfaction, thereby supporting patients' decisions to reuse healthcare services at the Outpatient Clinic of UPT RSUD Nene Mallomo, Sidrap Regency
Downloads
References
Aprillia, M. (2021). Hubungan Daya tanggap Perawat Terhadap Kepuasaan Keluarga Pasien Di Instalasi Gawat Darurat. Media Husada Journal Of Nursing Science, 2(1), 1-6.
Arief, A. N. (2019). Hubungan Daya tanggap Perawat dalam Memberikan Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien di Ruangan IGD RSUD Labuang Baji Makassar. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Retrieved from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/19876/1/Arjiani Nurcahya Arief_70300114057.pdf.
Asnawi, M. A. M. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Citra Perusahaan PT. Sumber Alfaria Trijaya Medan. Warta Dharmawangsa, (51).
Anjani, H., Ruswanti, E., & Indrawati, R. (2022). EWOM, Kepercayaan, Citra Merek Terhadap Niat Pem-belian Ulang pada Poliklinik Penyakit dalam di RS ABC Jakarta. Jurnal Health Sains, 3(3), 402-414.
Anggraini, M. T., & Rohmani, A. (2012). Hubungan kepuasan pasien dengan minat pasien dalam pemanfaa-tan ulang pelayanan kesehatan pada praktek dokter keluarga. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL (Vol. 1, No. 1).
Bagas, R., Dian, N., & Jaelani, J. (2021). Pengaruh electronic word of mouth sebagai sarana promosi untuk meningkatkan citra destinasi dan menarik minat berkunjung (survey pada pengunjung Pulau Paha-wang). Journals of Economics and Business, 1(1), 9-17.
Basalamah, K. F., Ahri, R. A., & Multazam, M. (2021). Pengaruh Citra dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan dan Minat Kembali Pasien pada Rumah Sakit Umum Daerah Kota Makassar. An Idea Health Journal, 1(03), 81- 91.
Binuko, R. S., & Fauziyah, N. F. (2022). Pengaruh Beban Kerja Perawat Terhadap Daya tanggap Dan Kepua-san Pasien Instalasi Rawat Jalan Di Rumah Sakit X. Infokes: Jurnal Ilmiah Rekam Medis dan In-formatika Kesehatan, 12(1), 15-19.
Bustani, N. M., Rattu, A. J., & Saerang, J. S. (2015). Analisis Lama Waktu Tunggu Pelayanan Pasien Rawat Jalan Di Balai Kesehatan Mata Masyarakat Propinsi Sulawesi Utara. EBiomedik, 3(3).
Citra, E. W., Razak, A., & AP, A. R. A. (2021). Pengaruh Citra Rumah Sakit Dan Kualitas Pelayanan Ter-hadap Mina Kunjungan Kembali Melalui Kepuasan Pasien Di Rawat Inap Rsud Salewangan Maros Tahun 2021. In Prosiding Seminar Nasional Sinergitas Multidisiplin Ilmu Pengetahuan dan Teknolo-gi (Vol. 4, pp. 379-396).
Damanik, J. S. (2021). Literature Review: Hubungan Daya tanggap Perawat dengan Kepuasan Pasien.
Faudin, Mokhamad Afif dkk. (2018). Pengaruh Stres Kerja terhadap Kinerja Perawat melalui Kepuasan Kerja.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25.
Badan Penerbit Universitas Diponegoro: Semarang.
Ghozali, Z., Pebrianti, T., Mawarni, I., & Bangsawan, A. (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Pembu-atan Perijinan Terhadap Citra Kantor Pelayanan Perijinan Terpadu (KPPT) Kota Palembang (Kepua-san Pelanggan Sebagai Variabel Intervening). JURNAL EKOBIS Kajian Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 97-112.
Hanifah, A., Santoso, W., & Zakiyah, A. (2022). Daya tanggap Pasien Rawat Jalan Dirumah Sakit Kamar Medika Mojokerto (Doctoral dissertation, Perpustakaan Universitas Bina Sehat).
Hanifah, R. (2022). Pengaruh Faktor Konsumen Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Di In-stalasi Rawat Jalan RSUD Ibnu Sina Kabupaten Gresik (Doctoral dissertation, STIKES Yayasan RS Dr. Soetomo Surabaya).
Indrasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan: pemasaran dan kepuasan pelanggan. Unitomo Press.
Istiqomah, N. F. (2016). Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap Di Puskesmas II Tambak Kabupaten Banyumas. Universitas Negeri Semarang.
Jalias, S. J. F. D., & Idris, F. P. (2020). Pengaruh mutu pelayanan kesehatan gigi dan mulut terhadap minat kembali pasien melalui tingkat kepuasan di puskesmas tamalate makassar 2020. Journal of Muslim Community Health, 1(2), 37-49.
Jordiawan. (2018). Hubungan responsetime dengan tingkat kecemasan pasien di Instalasi Gawat Darurat. Jurnal Keperawatan, 02(1), Juni 2018.
Komariah, D., & Prahiawan, W. (2021). Pengaruh Peran Ganda dan Beban Kerja terhadap Kinerja Pegawai Wanita dengan Work Stress sebagai Variabel Intervening (Studi pada Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten). Gemilang: Jurnal Manajemen dan Strategi Bisnis, 2(1), 1-15.
Kurniasari, L. A. (2019). Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Paru Manguharjo Madiun Tahun 2019. Stikes Bhakti Hu-sada Mulia Madiun.
Kusuma, K. D. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan, kepuasan konsumen dan kualitas produk terhadap minat berkunjung kembali pada ud. Suro menggolo di Pisangan Lama 1 (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta).
Lestari, Yusuf, Y. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra Perusahaan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Islam Pondok Kopi Jakarta (Doctoral dissertation, Sekolah Ting-gi Ilmu Ekonomi Indonesia (STEI) Jakarta).
Lydia, L. P., & Endang, E. M. S. (2020). Pengaruh Lokasi, Citra Rumah Sakit, Dan Kualitas Pelayanan Ter-hadap Keputusan Memilih Rsud Pasar Minggu. IKRAITH-EKONOMIKA, 3(2), 64-73.
Mahyawati, M., & Widaryati, W. (2015). Hubungan Kegawadaruratan Pasien dengan Waktu Tanggap Perawat di IGD RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta (Doctoral dissertation, STIKES'Aisyiyah Yog-yakarta).
Muzakir, M., & Gunawan, B. I. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Keperawatan, Fasilitas Dan Minat Ter-hadap Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap RSU Wisata Uit Makassar. Jurnal Mirai Management, 2(1), 30-44.
Nugraha, N. M., Anwar, A., Priadana, M. S., & Firdaus, O. M. (2017). Analisis Pengaruh Citra dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pasien Serta Implikasinya Pada Komunikasi Pemasaran di Rumah Ber-salin Fatimah Kota Bandung. Jurnal Teknologi dan Manajemen Industri, 3(1), 14-19.
Nurmaghfirah, A. V. (2023). Pengaruh Cyber Public Relation Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Citra Perus-ahaan Asuransi Jiwa Syariah Bumiputera Tasikmalaya (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Pisu, H. D., Rompas, S., & Malara, R. (2015). Hubungan Respons TIME Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Instalasi Gawat Darurat Rsup Prof. Dr. RD Kandou Manado. Jurnal Keperawatan, 3(2).
Purwanto, B. T., Muchlis, N., & Multazam, A. M. (2022). Pengaruh Citra Rumah Sakit dan Kualitas Pela-yanan Terhadap Minat Berobat Pasien Rawat Jalan di RSAU dr. Dody Sardjoto. Journal of Muslim Community Health, 3(4), 153-168.
Ramli, A. H. (2013). Pengaruh Sistem Penyampaian Jasa Terhadap Citra Rumah Sakit Swasta Tipe C Di Ma-kassar. Media Riset Bisnis & Manajemen, 13(2), 147-168.
Ringu, Y. T. (2018). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Daya tanggap Perawat di IGD RSU Tipe C di Kupang Berdasarkan Teori Kinerja Gibson (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).
Rina, N. A., Wahyudi, F., & Margawati, A. (2017). Perbedaan tingkat kepuasan pasien bpjs terhadap mutu pelayanan kesehatan di praktek dokter mandiri dan klinik swasta (studi kasus keca-matan Tembalang Semarang). JURNAL KEDOKTERAN DIPONEGORO (DIPONEGORO MEDICAL JOURNAL), 6(2), 930-939.
Sari, F. And Pangestuti, E. (2018). Pengaruh Electronic Word Of Mouth (EWom) Terhadap Minat Berkunjung Dan Keputusan Berkunjung (Studi Pada Wisata Coban Rais BKPH Pujon). Jurnal Administrasi Bisnis, 54(1), Pp.189-196.
Sesrianty, V., Machmud, R., & Yeni, F. (2019). Analisa kepuasan pasien terhadap mutu pelayanan keperawatan. Jurnal Kesehatan Perintis, 6(2), 116-126.
Setiawan, A., Qomariah, N., & Hermawan, H. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepua-san konsumen. Jurnal Sains Manajemen dan Bisnis Indonesia, 9(2), 114-126.
Sinurat, S., Perangin-angin, I. H., & Sepuh, J. C. L. (2019). Hubungan daya tanggap perawat dengan tingkat kepuasan pasien BPJS di Instalasi Gawat Darurat. Jurnal Penelitian Keperawatan, 5(1).
Sriani, I., Tamsah, H., & Betan, A. (2019). Pengaruh Citra Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pasien Jkn Di Puskesmas Caile Kabupaten Bulukumba. YUME: Journal of Management, 2(2).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Penerbit Alfabeta: Bandung.
Suryati, Y., & Pragholapati, A. (2022). Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Pasien Dalam Me-manfaatkan Kembali Jasa Pelayanan Rawat Jalan Rumah Sakit Di Masa Pandemi Covid 19: Literature Review. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 13(1), 1-11.
Tamsah, H., & Ferial, E. (2018). Pengaruh ekspektasi, persepsi, kualitas pelayanan terhadap kepua-san pasien ruang rawat inap Rumah Sakit Bhayangkara Makassar. Jurnal Mirai Manage-ment, 3(1), 1-16.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa. Penerbit Andi: Yogyakarta.
Tukesangi, W. M. (2018). Hubungan Pelayanan Perawat Terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Koeloda Kecamatan Golewa (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Suraba-ya).
Walakandou, R. J. R., Ratag, G. A. E., & Korompis, G. E. C. (2021). Faktor-Faktor yang Ber-pengaruh pada Waktu Tunggu Pasien dalam Masa Pandemik Covid 19 di Unit Rawat Jalan Rumah Sakit. Indonesian Journal of Public Health and Community Medicine, 2(3), 046-057.
Yunida, M. E. (2016). Pengaruh citra rumah sakit dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelang-gan melalui kepuasan pelanggan di Rumah Sakit Amal Sehat Wonogiri. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia (JMBI), 5(3), 287- 297.
Yudistira, D. S., & Susanti, F. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Budaya Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dinas Pemberdayaan Masyarakat Dan Desa, Pengendalian Penduduk Dan Keluarga Berencana Kabupaten Pesisir Selatan.