The Influence of Brand Loyalty and Brand Image on Customer Satisfaction
Abstract
This study aims to determine whether brand loyalty and image affect customer satisfaction PT. Telekomunikasi Plaza Indonesia. This research uses quantitative research with 99 respondents as respondents. Analysis of the data used is multiple linear regression analysis with F test and t-test as hypotheses. The results showed that simultaneously, brand loyalty and brand image influence customer satisfaction PT. Telekomunikasi Plaza The significance value indicates on the F test, which is less than 0.05. The brand image variable has a positive and significant impact on customer satisfaction PT. Telekomunikasi Plaza The significance value indicates on the t-test, is less than 0.05. The brand loyalty variable has a positive and insignificant effect on customer satisfaction PT. Telekomunikasi Plaza The significance value indicates on the t-test, is more than 0.05. There is a causal relationship between brand loyalty and brand image with customer satisfaction PT. Telekomunikasi Plaza Indonesia.
Downloads
References
Amiruddin, F., & Farida, I. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Dilihat Dari Kualitas Pelayanan Dan Nilai Nasabah Pada Koperasi Serba Usaha (Ksu) Bina Mitra Mandiri Di Kudus. Jurnal Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Dian Nuswantoro. http://eprints.dinus.ac.id/8830/1/jurnal_13619.pdf
Apriani, A., Suharno, S., & Kuleh, J. (2019). Pengaruh Produk, Harga, Lokasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen Mulawarman (Jimm), 3(1). http://dx.doi.org/10.29264/jimm.v0i0.988
Desi, R. U. (2015). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Konsumen Pt. Tiara Megah Indah Jaya-Honda Malang). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Konsumen Pt. Tiara Megah Indah Jaya-Honda Malang)/Robi Ulan Desi. http://library.um.ac.id/ptk/index.php?mod=detail&id=72035
Dwiastuti, A. L. (2019). Pengaruh Experiental Marketing Dan Brand Image Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome Pt. Telkom Akses Medan. http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/10769
Fanany, F., & Oetomo, H. W. (2015). Pengaruh Brand Image Dan Service Quality Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (Jirm), 4(1). http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/3125
Ghozali, I. (2009). Ekonometrika: Teori, Konsep Dan Aplikasi Dengan Spss 17. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Harfani, R. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Sim Card Telkomsel: Studi Kasus Pada Masyarakat Tangerang Selatan. https://doi.org/10.54367/jmb.v17i1.137
Herliza, R., & Saputri, M. E. (2016). Pengaruh Brand Image Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Zara Di Mall Pvj Bandung). Eproceedings Of Management, 3(2). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/1917
Khotimah, C. (2016). Pengaruh Relationship Marketing Dan Brand Image Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan. Universitas Brawijaya. https://www.neliti.com/publications/87091/pengaruh-relationship-marketing-dan-brand-image-terhadap-kepuasan-dan-loyalitas#cite
Kotler, P. (2009). Kevin Lane Keller. 2009. Manajemen Pemasaran, 2.
Kurniawati, D. (2014). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Pelanggan KFC Cabang Kawi Malang). Brawijaya University.
Manullang, I. M. (2017). Analisis Pengaruh Citra Merek Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Sim Card Telkomsel (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Katolik Santo Thomas Sumatera Utara). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 51–73. https://doi.org/10.54367/jmb.v17i1.137
Novianto, A. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Cafe Ria Jenaka Malang). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Cafe Ria Jenaka Malang)/Andri Novianto. http://library.um.ac.id/ptk/index.php?mod=detail&id=70474
Novie, M., & Chikmawati, Z. (2019). Pengaruh Merek Dan Standardisasi Mutu Terhadap Daya Saing Produk Makanan Berbasis Umkm Di Sidoarjo. https://media.neliti.com/media/publications/354914-muhafidhah-novie-dan-zulifah-ch-pengaruh-b19c8dcc.pdf
Putri, N. A., Arifin, Z., & Wilopo, W. (2016). Pengaruh Citra Merek, Kepercayaan Merek, Dan Switching Barrier Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Dampaknya Pada Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Mahasiswa S1 Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Tahun 2014/2015. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 32(1), 128–134. https://www.neliti.com/publications/86696/pengaruh-citra-merek-kepercayaan-merek-dan-switching-barrier-terhadap-kepuasan-p
Rahmadani, C. A. (2019). Pengaruh Brand Image, Service Quality Dan Trust Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Bank Bri Yogyakarta. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/16391
Rahmawati, L. D. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Kirana Travel Malang (Studi Pada Kirana Tour And Travel Malang Rute Malang-Surabaya). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Kirana Travel Malang (Studi Pada Kirana Tour and Travel Malang Rute Malang-Surabaya)/Lucy Dian Rahmawati. http://library.um.ac.id/ptk/index.php?mod=detail&id=77466
Restu Wuri Handayani, R. (2016). Pengaruh Citra Merek Dan Kepercayaan Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Amdk Aqua Di Toko Sembako Baru Lamongan Raya Semarang). Fakultas Ekonomi. Https://Doi.Org/Http://Eprints.Unwahas.Ac.Id/Id/Eprint/624
Satyadharma, A. A. (2014). Pengaruh Kepuasan Pelanggan Terhadap Kepercayaan Merek, Loyalitas Merek Dan Ekuitas Merek Mi Instan Indomie Di Surabaya. Calyptra, 3(1), 1–19. https://journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/1558
Simanjuntak, R. D. (2021). Pengaruh Kepercayaan Merek Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Memilih Jasa Laundry Di Arion Laundry Medan. Universitas Medan Area. Https://Doi.Org/Http://Repository.Uma.Ac.Id/Handle/123456789/16493
Siswanto, V. A., & Pratama, S. W. (2015). Belajar Sendiri Spss 22. Penerbit Andi.
Sukran, S. (2019). Pengaruh Brand Image Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan (Studi Pada Amanda Brownies Di Kota Palopo). Institut Agama Islam Negeri Palopo. http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/1642/1/SUKRAN.pdf
Wahyudi, A., Kuleh, Y., & Asnawati, A. (2018). Pengaruh Citra Merek, Harga Serta Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Asus Pada Masyarakat Samarinda. Jurnal Ilmu Manajemen Mulawarman (Jimm), 2(3). http://dx.doi.org/10.29264/jimm.v2i3.770
Copyright (c) 2022 Point of View Research Management

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




